Biblija - stvaranje mita
Blog
srijeda, srpanj 25, 2007
 
Isus i sa Budom ima nekih sličnosti.
O tome je pisao Tiho83, pa ću priložiti njegov post.
 
Obojica su čudesno začeti.
Ali sličnosti se nalaze i u daljnjem tijeku priče. Radi se o motivu "iskušenje - prosvjetljenje".

Krist se prvo susreće sa vodećim predstavnikom duha prije njega, Ivanom Krstiteljem, dobiva od njega što mu ovaj može dati i zatim ga napušta. Povlači se u pustinju gdje doživljava tri iskušenja koja pred njega stavlja Sotona. Prvo je ekonomsko iskušenje ("Izgledaš gladan, mladiću. Zamijeni kamenje za kruh"), drugo je političko iskušenje (pokazani su mu narodi svijeta i Sotona kaže:"Možeš vladati svima njima ako se pokloniš meni" ), a zatim konačno iskušenje ("oh, kako si duhovan, da vidimo misliš li kako su sve što govoriš činjenice"). Krist nadvlada ova tri iskušenja, vraća se iz samoće i odabire sljedbenike.

Buda proživljava sličnu stvar (500 godina ranije!). Prolazi vodeće gurue svoga vremena i povlači se u šumu. Ondje sjeda ispod BO-drveta i proživljava tri iskušenja. Nisu ista ali ih je tri.  Prvo je  požuda (božansvo iskušenja stavlja pred Budu svoje tri najljepše kćeri), drugo je strah (sva vojska svijeta kreće u napad na Budu ali on ostaje nepomičan) i treće  je društvena dužnost (božanstvo iskušenja mu kaže:"zašto samo sjediš ovdje, dječače? Pa čeka te kraljevstvo kojim moraš vladati"). Buda prolazi ova tri iskušenja  i vraća se  natrag kako bi odabrao svoje sljedbenike.

Ista priča.

 
Buda sa učenicima                     Isus sa učenicima.


Ovdje bi dodao i to kako se junaci raznih mitova uvijek povlače u samoću, na mjesto (Sveto mjesto) gdje nije bilo puta, gdje nitko do tada još nije kročio.
Nakon traumatičnog iskustva, Mojsije odlazi u špilju, Krist u pustinju (kao i mnogi drugi sveci nakon njega), Buda u šumu, Muhamed opet u špilju, Galahed u šumu... ti se motivi pojavljuju posvuda. Neki junaci odlaze samosvjesno i odgovorno, dok drugi slijede trag kakve životinje koja kasnije postaje vila, itd. Ovi motivi su posvuda, a govore o duhovnoj  potrazi  i iskustvu.
To je vrsta duhovne inicijacije. Vrlo zanimljiva stvar.
 
Kao što je već ranije rečeno, priče o Budinom i Kristovom životu su slične čitavim putem. Nakon svoga prosvijetljena u pustinji, Krist se vrača i odabire svoje sljedbenike. Isto čini i Buda nakon prosvjetljenja ispod BO-drveta u šumi. 
 
Još jedna stvar oko sličnosti (ali ujedno i jedne velike razlike) između kršćanstva i budizma. Naime, Adam i Eva su bili protjerani iz Edenskog vrta i Bog postavlja kerubine na Edenska vrata. Oni čuvaju "drugo drvo" u Vrtu. Prvo drvo je ono "spoznaje dobra i zla", odnosno dualnosti. Pojevši plod s toga drveta ljudi su izbačeni iz Vrta, dakle to je drvo IZLAZA. Ali, ovo drugo drvo, koje kerubini čuvaju, je drvo POVRATKA u Vrt, to je "drvo besmrtnog života"(kako su ga zvali u srednjem vijeku). To je upravo ono drvo na kojem je Krist razapet! A jedući plod s toga drveta, Kristovo tijelo, mi se simbolički vraćamo u Vrt. To je ideja!

Sad, u budizmu postoji identična stvar. Dva kerubina čuvaju vrata iza kojih se nalazi ono BO-drvo ispod kojega sjedi Buda. Ima ovaj odličan primjer dvije monumentalne skulpture ovih čuvara vrata iz Nare u Japanu.
Jedan je pisac, Joseph Campbell, izjavio kako je (za vrijeme američkog rata s Japanom) u New York Timesu pročitao tekst uz sliku ovoga čuvara. Dakle, uz sliku čuvara pisalo je: "Japanci štuju bogove poput ovih". A zatim Campbell kaže: "Palo mi je na pamet - 'Ne ONI, nego MI' - jer "naš" je Bog taj koji nam zabranjuje da se vratimo u Vrt!"

To je upravo ova velika razlika koju sam spomenuo na početku. Naime, dok je u kršćanstvu Bog postavio kerubine na Edenska vrata kako čovjek ne bi jeo s drugoga stabla i "postao poput nas" (kako kaže tekst), u budizmu je stvar posve suprotna.
Buda, sjedeći ispod drveta, drži ruku u "Ne boj se" položaju. Dva japanska kerubina na vratima imaju dva različita izraza lica, to su dva stava, a poanta je proći IZMEĐU, kroz sredinu. Buda govori: "Ne boj se ovih momaka. Uđi."

Ista priča ali ogromna razlika u tumačenju.

          

       Primjer kršćanskih kerubina    Kerubin iz Nare, Japan
 
svjetlonosa @ 09:03 |Komentiraj | Komentari: 21 | Prikaži komentare
Arhiva
« » lis 2017
  • p
  • u
  • s
  • č
  • p
  • s
  • n
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
U početku...

  • Blog nema ideju nametati mišljenja niti mijenjati vjerska uvjerenja. Tek se kritički osvrnuti na religije i ispravnost nametanja religijskih uvjerenja u svjetovnom životu, proanalizirati vjerodostojnost „svetog pisma“ i „tumačenja“ kroz povijest do danas, pogledati kako sav taj nauk ne/funkcionira u praksi i pokazati da za – biti dobar – ne treba ništa...samo se bude..
Brojač posjeta
452925
Statistika

 
...
  • Bare: "Kakva je to istina kad s druge strane je laž, izvrnute vrijednosti strah, samo strah."
Arhiva
« » lis 2017
  • p
  • u
  • s
  • č
  • p
  • s
  • n
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Index.hr
Nema zapisa.